Wednesday, August 26, 2009

Astro Price Increase Petition

Astro Price Increase Petition

Mari bersama-sama sign!

Because of u astro we had to ikat perut tau!and still have!
(nak buat mcm mana ade org tu kaki bola)

sign! sign! sign!

wahhh semangat!

3 comments:

mygoldpen said...

yayee, agree sgt...tetibe jek naikkan bil 4 sport channel..sakit tul ati..kitorg terus tukar amik channel baru tu..

Nadya said...

izaaaa wah lame gile xbersua dan berbicara..ayat gile skems haha..pekabo??


aku xley nk cancel sbb ade org tu..wiken je gundah gulana kalu xde sports..haha

Jed Sulaiman said...

Meh sini bb explain kenapa harga sports channel astro naik, walaupun rasanya macam dah pernah gitau.

Walaupun ada macam2 jenis sukan yang Astro tunjuk kat Sports Channels dia (811, 812, 813, 814, 814), tapi secara asasnya sukan yang paling tinggi demand dari subscribers di Malaysia ialah bolasepak, specifically English Premier League (skrg dipanggil Barclay's PL), termasuk lah Cup games yang dimainkan di England macam Carling Cup, FA Cup dan Community Shield. Champions League dan Europa League(nama baru bagi UEFA Cup) pun ada daya tarikan sebab lazimnya kelab famous England macam Arsenal, Man Utd, Chelsea, Liverpool, Everton, Aston Villa etc akan main dalam liga Eropah ni.

Sekarang ni, harga hak penyiaran (broadcasting rights) dah dinaikkan oleh English FA tu sendiri. Katalah English FA tetapkan untuk season 2009/10 harga untuk beli broadcasting rights(BR) ialah minimum bid £100 juta, so siapa yang boleh offer lagi tinggi dengan kualiti servis yang tiptop, dia akan dapat BR tu. Contohnya kat England, company yang ala2 astro ialah skysports, setanta etc. So kalau skysports bagi the highest bid, dia lah dapat.

Kita amek contoh, Skysports dapat BR tu.

Lepas tu, syarikat2 luar dari England macam Fox USA, Astro, ESPN etc akan beli BR dari Skysports, mengikut harga yang dah ditetapkan oleh Skysports sendiri. Kalau dah Skysports sendiri beli mahal dari English FA, takkan dia nak jual pada harga yang lama kat companies lain. Rugi la dia macam tu.

Kat England sana pun harga subscription utk skysports dah naik, dalam £2 je tak silap. So kalau convert ke RM, lebih kurang RM11.40. Lebih kurang dengan caj baru RM12 yang astro impose baru2 ni.

So, kalau nak ikutkan, kenaikan harga bagi sports package astro adalah justified.

Senang cerita macam ni. Selalunya kita beli bahan2 nasi lemak RM10 yang dapat buat 10 bungkus, so kita jual RM1.30 sebungkus. RM1.30 * 10 bungkus = RM13. Untung RM3. Tiba2 bahan nak buat 10 bungkus nasi lemak dah jadi RM15. Kita still nak jual pada harga RM1.30 sebungkus lagi ke?

Itu nak menyusahkan diri sendiri namanya hahaha.

Sama la kes dengan Astro Sports package tu. Dah dia beli BR tu lepas Sky dan English FA naikkan harga, takkan dia nak cancel out increment tu kat Malaysia?

Cuma yang bb bengang dengan Astro ni, company dah lama ada, duit confirm banyak. Buat la increment tu sket2, macam tahun ni RM5 pastu tahun depan naik RM5 lagi ke, baru la sedap sikit.

Oh ye, bengang juga sebab dah bayar bil pun duk call2 lagi kata tak bayar lagi. Keldai punya astro.

By the way, increment RM12 tu hanya utk subscribers yang amek Sports package je. Kat ofis bb, ada kawan tu amek basic package je tapi bising2 pasal naik harga tu, padahal tak affect dia pun. Lepas bb explain panjang2, dia terus diam. Nampak sangat either dia tak baca surat dari astro tu atau dia macam saje je nak join buat kecoh. Ntah hape2 ntah buat malu diri je.